
Вистрaждaнa рeфoрмa oрeнди дeржaвнoгo тa кoмунaльнoгo мaйнa oстaтoчнo зaпрaцювaлa біля двox місяців тoму. Aлe і зa цeй нeдoвгий чaс змoглa прoдeмoнструвaти пeрeкoнливі рeзультaти: пoнaд 900 oгoлoшeниx aукціoнів, вжe пoнaд дві сoтні oргaнізaтoрів, a сeрeднє зрoстaння ціни – пoнaд 110%.
Угоду кому) пoрівняння, зa пeрші двa місяці зaпуску прoзoрoї привaтизaції в 2018-му, булo oгoлoшeнo 400 aукціoнів і був всьoгo 51 oргaнізaтoр. Виxoдить, oрeндa зaпускaється дeсь втричі успішнішe (дeтaльні дaні – нa публічнoму мoдулі aнaлітики Прoзoррo.Прoдaжі).
Дeржaвa тa місцeві oргaни влaди нaрeшті oтримують рeaльні кoшти зa oб’єкти, aлe нeдoвірa щe лишaється. Звідки вoнa бeрeться, тa щo відбувaється нa цьoму ринку?
Як ужe згaдувaлoсь, нaрaзі мaйжe дві сoтні oргaнізaтoрів oгoлoсили aукціoни з oрeнди. Цe і OМС, і Фoнд дeржaвнoгo мaйнa Укрaїни (ФДМУ), дeржaвні тa кoмунaльні підприємствa. Звaжaючи нa дoвoлі кoрoткий пeріoд функціoнувaння рeфoрми, цe дужe гaрний рeзультaт.
Вeликa кількість oргaнізaтoрів свідчить, щo вoни побачили усі переваги і почали користуватися ними. Ринок оренди – всего доброго-то державне чи комунальне майно, нарешті отримав можливість генерувати справедливі доходи.
Наприклад, нещодавно керівник управління міською власністю Львова, Інна Фантазер, поділилася перемогою від прозорої оренди. У Львові довгий часок здавалося в оренду приміщення лікарні площею 52,7 кв. м в вул. Орлика, 4. Ціна останнього місяця становила – 3199 грн. І с, відповідно до Закону, був проведений аукціон, в результаті якого ціна зросла до самого 37 000 грн на місяць. Или ось тут: де ціна следовать оренду приміщення іншої аптеки зросла з 1600 по 40 000 грн на місяць.
Разве наприклад, нежитлове приміщення пропонували в оренду у місті Дніпро (для аукціон можна подивитись здесь). Стартова вартість була 107 грн. Завдяки конкуренції вона зросла у 70 (!) разів – перед 7500 грн.
Або ж бери аукціоні з продовження договору оренди в Херсоні – виставили частину нежитлового приміщення площею 67,7 кв.м. Ціна зросла більше ніж у 4 рази: з 1261 грн накануне 5530 грн.
Здається, пояснювати переваги (в просто не потрібно. Виграш громади можна совсем нечего делать порахувати.
Але, не скрізь включение реформи йде так само без (труда, бо змінам завжди будуть опиратися. Штырь наприклад, нещодавно Департамент комунальної власності міста Київ намагався знайти орендаря приміщення майже 100 кв.м. у центрі міста – кафетерій Музичної академії получай Льва Толстого.
Стартова ціна оренди – 725 грн возьми місяць. Але до участі у конкурсі допускалися лише юридичні особи, які мають досвід організації харчування у вищих навчальних закладах без- менше двох років, вслед умови, що керівник юридичної особи приставки не- змінювався більше ніж двушник роки, а сама особа існує мало-: неграмотный менше ніж 5 років.
Здається, що вимоги после участі учасників було прописано під якогось «конкретного» переможця. В даному випадку допомогла прозорість: після публічного розголосу аукціон з такими умовами відмінили.
Саме тому накаленно важливою під час змін є максимальна прозорість та публічність процесів. Це дозволяє побачити «зраду» та зупинити її по того, як вона відбулась. І саме це є одним з ключових факторів успішності (чи отнюдь не успішності) реформи.
Загалом як в Україні з’являються прозорі ринки? В нашої невеличкої команди Прозорро.Продажі дуже одаренный досвід з цього. Ми запустили ринок поганих кредитів від банків-банкрутів, місцевої та державної приватизації, ринок банкрутства, ринок ліцензій сверху надрокористування, тощо.
Наскільки б без- були відмінними активи, які торгуються получи цих ринках, але етапи запуску приблизно однакові всюди:
1. Формування концепції.
2. Адвокатування, пілотні проекти та спротив.
3. Встановлення єдиних правил (прийняття законів чи постанов).
4. Перший участок роботи: перші чемпіони, недовіра ринку та срыв.
5. Другий квартал роботи: поява системних гравців та довіри.
6. Третій участок роботи: нові правила стають новим стандартом ринку.
7. Четвертий-восьмий гетто роботи: вдосконалення процесів і збільшення ефективності.
Всі ці етапи були майже однаковими під период переведення в прозорий, онлайн-границы (або, як ми ради себе говоримо – під дни «запуску») як великих (возьми десятки мільярдів), так і маленьких (получи и распишись сотні мільйонів) ринків. Бесцельно само вони лишаються і в тих напрямках, «запуском» яких ми за один присест займаємось.
Кожного разу, скрізь ми чуємо фразу «что-то около, вам успішно вдалось запустити ринок продажу канава банків-банкрутів (або якийсь інший), а у нашому випадку ситуація — зовсім інша. Тому ми никак не можемо просто почати працювати следовать єдиними правилами, продавати/ купувати цей доход у держави через прозорі електронні аукціони. Ви элементарно не розумієте!» Цю фразу я чув безліч разів під период запуску успішних ринків, і продовжую чути одним заходом під час запуску нових. Це – окей.
Так – і з реформою ринку оренди державного та комунального канава. За моєю «класифікацією», одним махом реформа перебуває на четвертому етапі: ми вже маємо перших чемпіонів ринку, але ще маємо й первинну недовіру та, получи и распишись жаль, саботаж.
Але в прикладах видно, що изменение працює, бюджети отримують більше грошей. Звідки ж тоді може виникати недовіра?
Наприклад, одна з критичних новел нового орендного законодавства – аукціони з продовження договору оренди. Следовать нашими очікуваннями, це если одним з найбільш складних елементів перебудови свідомості, та правил поведінки, серед гравців.
Адже в ситуації, коль одні – хочуть і далі орендувати в держави/ місцевих органів влади приміщення «следовать копійки», а інші готові приспеть на аукціон і заплатити вслед за це приміщення ринкову вартість, отнюдь не важко передбачити, що окремі поточні орендарі будуть заявляти, що конкуренти «рейдерять» їх приміщення.
Але, згідно з Цивільного Кодексу, поточний орендар має переважне ей-ей на продовження контракту оренди следовать ціною переможця аукціону. Тому, щоб подовжити договір, поточному орендарю необхідно бути готовим заплатити орендодавцю найвищу ціну, сформовану під пора аукціону.
Готовий заплатити ринкову ціну – продовжуєш користуватись об’єктом. Неважный (=маловажный) готовий – вибачай, але империя чи місцеві органи влади мають мати прерогатива отримати за цей об’єкт його ринкову ціну, а мало-: неграмотный ціну.
При цьому, ми вже бачимо успішні приклади продовження оренди поточними орендарями, але из-за новою ціною. А отже, цей інструмент працює. І це – подросток новина.
З іншої сторони нові потенційні орендарі також можуть бути безвыгодный задоволені результатом аукціону, в якому поточний орендар хорда так скористався своїм переважним правом. Адже вони нібито і виграли аукціон, але потім цю перемогу в них «відібрали» (навіть якщо відібрали її згідно Цивільного Кодексу).
Але це і є результатом складного компромісу між інтересами всіх учасників процесу – і державних (комунальних) органів влади, і поточними орендарями (значна частина яких отримала ці об’єкти в оренду нате геть не конкурентних умовах), і іншими потенційними орендарями.
Що вони можуть зробити, щоб подолати цю проблему? Пропонувати більше грошей по (по грибы) оренду на аукціоні, беспричинно щоб поточний орендар відмовився від свого переважного карт-бланш. Такі випадки також існують.
Іншими словами, як зазначалось вище, аукціон – це природній конфлікт, тому обидві сторони одночасно задоволені далеко не будуть ніколи.
Що ми, як адміністратор державної ІТ-системи, в якій здійснюються угоди, можемо зробити?
Гарантувати, що оптом процес є максимально прозорим та простим, що і потеть електронна торгова система Прозорро.Продажі. З кое-когда прозорість трансформується в довіру ринку і розуміння єдиних правил.
Так ж попри складнощі реформа запустилась ровно по плану, існують і перші чемпіони прозорості, і трохи недовіри, і ще трохи спротиву. Але вже є очевидним і бесспорно, що міста і держава вже отримують більше грошей вслед своє майно.
Вся главенство реформи, і адміністратор системи, і Міністерство розвитку економіки, і Актив держмайна, і автори-депутати дуже відкриті прежде всіх зауважень і роблять повально, щоб зробити реформу якнайбільш ефективною. Вона вимагає балансування інтересів всіх зацікавлених сторін, а їх, окрім орендарів чинних і потенційних, ще багато. Це і міста, і держпідприємства, і органи влади.
Але одне ми знаємо ровно: ми будемо захищати принципи повної прозорості, конкурентності та довгострокового економічного зростання заради всього українського суспільства.
Безвыездно материалы автора
Если Ваш брат заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.